M 262.0 "Dvaašedesátka"

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > M 262.0

Na konci roku 1945 byl dán návrh také na konstrukci čtyřnápravového jednoduchého mot. vozu s elektrickým přenosem výkonu. Přestože nebyla doposud realizována stavba mot. vozů M 284.0,1 (objednány 1939) v Královopolské strojírně, došlo již ke stavbě prvních vozů M 262.0. Vozy měly mít výhodnou přechodnost s malým tlakem na nápravu, který by umožnil přechod na všechny tratě.
Základem hnacího agregátu motorového vozu byl nově vyvinutý naftový motor ČKD typu 12 V 170 DR, vodou chlazený dvanáctiválec s válci do V. Měl průměr válců 170 mm, zdvih pístů 190 mm při 1 360 ot. za min. dával výkon 410HP. Při stavbě bylo použito vstřikovačů i vstřikovacích čerpadel značky PAL. Motor byl uložen v rámu zadního podvozku společně s trakčním dynamem. Hnací elektromotory byly v rámu předního podvozku, který měl kratší rozvor. Skříň byla celokovová, svařovaná. Za předním stanovištěm se nacházela vstupní chodbička a malý oddíl pro cestující (původně pro kuřáky). Dále následoval velký oddíl a opět chodbička pro nástup a výstup. Za ní byl záchod a prostor el. rozvaděče. Po té následovalo velké zadní stanoviště, kde pod krytem z houní byl ukryt motor s generátorem.
Vozy se začaly vyrábět v roce 1949. Vozové skříně vyrobila Královopolská a výzbroj včetně motoru dodala ČKD. Od čísla 91, kdy byl pozměněn vzhled skříně se výroba z důvodu kapacity přesunula do závodu Vagónka Studénka. Výroba byla ukončena v roce 1959. Celkem bylo vyrobeno 250 vozů, ale na koleje se jich dostalo pouze 238. Posledních 12 vozů shořelo při požáru závodu. Jejich nová výroba již nebyla obnovena.
V sedmdesátých letech se připravila remotorizace některých vozů. Zhruba do dvacítky vozidel byl dosazen lodní motor. Jednalo se o řadový šestiválec používaný v remorkérech. Vozy obdržely řadu M 262.1. U ČD nesou označení 831, s původním motorem pak řadu 830.

Technická data :

Výrobce : Královopolská str./Vagónka Studénka/ČKD
Rozvor : 16410 mm
Délka přes nárazníky : 21196 mm
Počet míst k sezení : 56
Váha obsazeného vozu : 48,6 t
Nejvyšší rychlost : 90 km/h
Motor - počet válců : 12
        - výkon : 410 HP
        - pohonná směs : nafta motorová
        - chlazení : vodní
Přenos výkonu : elektrický ČKD


Snímek motorového vozu M262.033 lze podle následujících dat zařadit do období od 1.5.1951 až 2.6.1956.:
- má hvězdu-hvězdy zavedeny od 1.5.1951 předpisem A5
- má velký čelní  reflektor a jedná se o III.vozovou třídu (zrušení 3.6.1956).


© PSHŽD, zapsaný spolek, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
Předseda: tomas.hodr@upce.cz / 776 253 532, ICQ 254-912-969
Jednatel: motoracek@seznam.cz / 604 926 620
Webmaster: jiri@reitmayer.cz / 739 34 44 85 (604 534 196), ICQ 269-400-981
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice