M 130.1 "Škodovka"

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > M 130.1

V roce 1930 zahájila vývoj motorového vozu Škoda Plzeň. Jednalo se o zcela odlišnou konstrukci od Tatry. tato koncepce se užívá v podstatě dodnes. Řada M 130.1 byla vyráběna v letech 1932 až 1942. Celkem bylo vyrobeno 113 vozů ve dvou typových sériích.
Motor byl řadový šestiválec na benzinovou směs, chlazený vodou. Skříň u prvních 60 vozů byla s příhradovým rámem a středním vstupem. Druhá série již měla uspořádání s dveřmi na představcích. Mechanický přenos Škoda spočíval v použití automobilní převodovky s posuvnými koly. Prvních 25 vozů mělo reverzaci v převodovce. Ostatní již na nápravě.
V provozu se osvědčovaly velmi dobře. Oproti věžákům byly méně oblíbeny pro složitější obsluhu. Např. od roku 1933 nahradily osobní dopravu na ozubnicové trati na Slovensku z Tisovce do Pohronskej Polhory. Zde je stoupání až 50 promile. V provozu přečkaly i válečná léta, kdy byly některé upraveny na dřevoplyn.
Pro nedostatek motorových vozů po roce 1945 bylo 10 vozidel remotorizováno. Použit byl vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra T 301, který byl železniční obdobou motoru T111. Takto upravené vozy se udržely poměrně dlouho v provozu. Benzínové byly vyřazovány postupně do roku 1959 a rekonstruované dojezdily až v roce 1962 v Kralupech nad Vltavou.

Technická data :

Výrobce : Škoda Plzeň
Rozvor : 5600 mm
Délka přes nárazníky : 11050 mm
Počet míst k sezení : 38
Váha obsazeného vozu : 17,5 t
Nejvyšší rychlost : 65 km/h
Motor - počet válců : 6
        - výkon : 120 HP
        - pohonná směs : lihobenzinová
        - chlazení : vodní
Přenos výkonu : mechanický


Na fotce je strojvůdce Simandl v žst.Strakonice


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku