Motorový vůz M 120.206

Hlavní stránka > Vozidla PSHŽD > M 120.206

Tato stránka obsahuje aktuální informace. Informace o průběhu renovace do listopadu 2015 najdete na této stránce.


Realizaci projektu podporuje Nadace ČEZ
www.nadacecez.cz
 

 

PROJEKT DÁLE PODPORUJÍ







Aktualizace 10/2016

Práce na M120.206 jsou ve finiši. Vůz je v zásadě dokončen. Probíhá ještě instalace kabeláže a čekáme na dodávky některých drobností. Ať to jsou štítky ze smaltovny, nebo zdroje světla. Dne 26. října proběhla předváděcí akce pro všechny zúčastněné sponzory za účasti odborné veřejnosti. V případě zájmu o prohlídku tohoto vozidla nás kontaktujte. Na další rok je v plánu dosadit napodobeninu hnacího agregátu, aby pod vozem nebylo tolik volného místa, což při fotografování nevypadá příliš dobře a výroba talířových spřáhel. Chybí nám na čela ještě držáky koncových návěstí, zásuvky Vedka a vzduchové hadice tehdejšího provedení. Pokud nám můžete pomoci, rádi to oceníme.

Opět jsme postoupili na opravě M120.206 – montují se madla, drobné kování a připravuje se další.

Aktualizace 9/2016

Letos je to 65 let od chvíle, co se opět vůz M120.206, později CDlm, opět ocitl na kolech. Ale ještě je před námi hodně práce.

Pár obrázků z technologických postupů „jak to nikdy nedělejte“ najdete v této fotogalerii.. Za finanční podporu všem děkujeme. Letos se ještě ale o kus pohneme. Proto sledujte naše stránky, nebo se přijeďte posívat osobně.

Aktualizace 7/2016

V květnu a červnu byly na vůz doplněny chybějící lišty, opravena část střechy a vůz obdržel nový lak. Doporučujeme osobní prohlídku. V přípravě je dokončení interiéru, zejména stanovišť, doplnění kování a usazení vozu na provizorní kola. To vše je v plánu do konce letošního roku. Chcete-li někdo přiložit osobně ruku k dílu, kontaktujte našeho jednatele.

Aktualizace 4/2016

V dubnu probíhaly další práce na renovaci interiéru oddílu. Byly vyrobeny lemovací lišty, položeno PVC a uchyceny lavice včetně podběhů kol.

Aktualizace 3/2016

Na M120 také vzhledem k počasí probíhají práce. Část vozu je již olištována a připravuje se nějaká ta bižuterie do interiéru.

Aktualizace 2/2016

Byly oplechovány na druhý pokus rohy vozu a nynější plechování již odpovídá originálnímu provedení. Pomalu začínáme přikládat vnější pásové lišty, které však oproti originálu podlepujeme kvůli zatékání vody tmelem.

Aktualizace 12/2015

Projekt letošního roku se podařilo splnit. Vůz obdržel vybavení interiéru tak, jak jsme měli v plánu. Některé drobnosti bude nutné doladit v příštím období z důvodu chybějící dokumentace (chybí fotky i výkresy). Pro vůz jsme zajistili rozsochy i dvojkolí. V rámci letošního projektu byl postaven na kus koleje a tím lépe evokuje stav, v jakém byl v provozu. Ale raději více obrazem, než jen psaným slovem.

Všem dárcům a těm, kteří nám pomohli, děkujeme.

Pro srovnání stav vozu po dovezení k našemu Museu.

O motorovém vozu

Ve druhé polovině 20. let řešily ČSD problematiku dopravy na místních tratích za účelem zlevnění a zrychlení provozu. Do tohoto období se datuje také objednávání motorových vozů od domácích výrobců. Na rozdíl od Škody či ČKD, kteří použily pro svou konstrukci autobusovou skříň, Tatra Kopřivnice přišla s modernější konstrukcí lehkého vozidla. Řada M120.2 se vyráběla postupně ve třech skupinách vozidel, a to 201-210, 211-220 a 221-226. Vozy měly konstrukční rychlost 50km/h (jiné zdroje udávají 54 km/h). Vozová skříň byla dřevěné konstrukce s oplechováním. Rám vozidel byl u prvních 10 vozů z trámců, vyšší čísla pak měla rám částečně příhradový. Stanoviště strojvedoucího, která tvořila zároveň nástupní plošinu, byla oddělena přepážkou s posuvnými dveřmi. V oddíle bylo celkem 28 míst k sezení s uspořádáním 3+1. Vytápění bylo realizováno výfukovými plyny. Pohon obstarával benzínový šestiválec o výkonu 65 koní s výkyvným převodem. Od konce března 1928 se vozy postupně dostávaly do provozu (zejména zkušebního), poslední byl z výroby předán na konci března 1929. Provozní život motoráčků nebyl nijak dlouhý. V roce 1938 byly některé vozy (i po poměrně dlouhém odstavení) postupně rekonstruovány na přípojné. Poslední vůz v provozu (údajně) M120.210 dojezdil v létě 1943 a po zrušení o šest let později byl upraven k provozu za motorovou drezínou. Náš vůz M120.206 jezdil v Šumperku, Chomutově či Pečkách a 7.6.1938 byl rekonstruován na přípojný. Dojezdil v Jičíně na konci 40. let, kdy byl odstrojen a skříň prodána mimo ČSD.


Sesterský vůz M 120.205 v provozu v Třebáni

Náš spolek získal vůz od soukromého majitele před koncem roku 2012 a umístil jej do venkovní expozice v Rosicích n.L. Ačkoliv vůz zatím vyhlíží jako nevzhledná bouda, je to jen dočasně. Již nyní vzniká projekt, jak vozu nejprve vrátit alespoň částečně vzhled motoráku a časem není vyloučen ani jeho případný návrat na koleje. Je to však ještě velmi velmi dlouhá cesta. Kdo by měl zájem se na tomto projektu podílet (prací, finančně, atp.), hlaste se jednateli spolku.


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, zapsaný spolek, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
Jednatel spolku: motoracek@seznam.cz / 604 926 620
Webmaster: jiri@reitmayer.cz / 739 344 485
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku