Zaniklé vlečky Rosice nad Labem

Hlavní stránka > Drážní archeologie > Vlečky Pardubice > Zaniklé vlečky Rosice

Zaniklé vlečky Rosice nad Labem

O existující vlečce fy Synthesia a na ní napojených vlečkách kovošrotu a DB Schenker píšeme na stránce o vlečkách na Pardubicku.

Další archívní snímky najdete ve fotogalerii "Proměny stanice Rosice nad Labem". Pokud najdete další zajímavé snímky z Rosic a můžete nám je poskytnout, neváhejte nás kontaktovat na adrese motoracek@seznam.cz. Děkujeme.

Zajímavé doplnění nám zaslal pan Miloslav Hanousek z Rosic - seznam rosických vleček:

1.
1876 na pilu LIEBIG do 1892
1893 přešla na H. BENIES Rosicko-pardubická rafinerie cukru do 1933 - po bankrotu v r. 1929 koupila Anglobanka, ta si ještě dlouhá léta podržela vodní právo
1933 AGRASOL velkosklady obilí (KOOPERATIVA) do 1941
1941 - 1945 sklady německé armády
dále VPZ, ZZN aj.
2.
1876 do závodu na impregnaci dřeva Q. RÜTTGERS, dále Českomoravské závody na impregnaci dřeva - až do r. 1960, v areálu byly dvě točny, posun a nakládku zajišťoval od r. 1900 nebo 1910 (dříve lodní) kolejový jeřáb od firmy Lanna,
1961 fa PREFA
3.
1921 do EXPLOSIE a.s. továrna na látky výbušné v Semtíně (1928 též SYNTHESIA a 1939 Spolek pro chemickou a hutní výrobu (dříve Ústí nad Labem), VCHZ Rybitví)
4.
1926 - 1935 užívala fa LHOTA, těžba štěrkopísku z Labe u Rosic nástavnou kolej k překladu z vlastní úzkokolejky


Vrak M131.1396
vlečka Prefa 1985

V60 při posunu
Prefa 1987

schéma napojení vleček
na jižním zhlaví stanice

rozvětvení vlečky
do Prefy 2005

koleje bývalé vlečky
do cukrovaru 2005

kolej do Prefy kříží
torzo vlečky cukrovaru

v bývalém cukrovaru je
zachovalá kolej u skladiště
(pod nákladními auty)
 

Úložiště štěrkopísku ...
foto OČ 1987

... a na něm T334.0730
foto OČ 1987

pozůstatek koleje na
složiště (stav 03/2005)
 

Kromě vlečky do Synthesie byly do stanice, která nyní nese celé jméno Pardubice - Rosice nad Labem zaústěny i další vlečky:

V roce 1875 byla poblíž nádraží Rosice n.L. postavena pila Libich. Tuto pilu v roce 1893 koupil Jindřich Benies a na jejím místě staví rafinerii cukru. Ta zahájila provoz v roce 1884 a tento rok lze zároveň považovat za vznik vlečky. Roku 1926 nebo 1927 Rosicko - pardubická rafinerie cukru přešla koupí na firmu v Krásném Březně (u Ústí nad Labem). V té době se zde vyráběly všechny druhy bílého zboží, kapacita byla až 200 tun za den. Za krize v 1929 rafinerie cukru nepracovala, stroje byly postupně rozprodány. Výpověď pamětníka, že by byla v činnosti až do roku 1968 se ukázala nepravdivá - podle poznámek kroniky stanice Rosice. V roce 1933 objekty po rafinerii přebrala firma Agrasol, sklady obilí. Sklady obilí, po válce ZZN zde fungovaly až do poloviny 80. let. V roce 1984 byl zbourán komín původní rafinérie cukru. Po té se areál otevřel více podnikům a vlečka se používala jen ojediněle. Úplně poslední vagón sem byl přistaven údajně v létě 2001. Od té doby byla vlečka nepoužívána a v létě 2004 přerušena betonovým plotem.
Kromě toho jedno skladiště ZZN bylo i za silnicí. K příjezdu sloužil nechráněný přejezd hned za závorami. Bezpečně od roku 1977 byly koleje zarostlé a nepoužívané (tj. od té doby se tu jednatel potuloval). Kolej přes silnici zanikla s výstavbou nadjezdu.
Vlečka Prefa: zde nejprve krátce zmíníme historii tohoto prostoru. Nacházela se tam totiž původně zcela jiná firma. V roce 1875 byla postavena továrna na impregnaci dřeva firmy Quido Rutgers ve Vídni. Svoji filiálku v Rosicích postavila v roce 1882. Jsou však k dispozici i jiná data, takže to zatím nelze určit přesně. Firma si vybrala místo položené vedle kolejiště rosické stanice. K datu 28.10.1918 nese závod název "Českomoravské závody pro impregnaci dřeva v Rosicích". Výroba zde pokračovala i po obou světových válkách. K datu 24.9.1946 se objevuje národní správce Českomoravské závody na impregnaci dřeva n.p. Soběslav. Ke dni 1.1.1961 vlečku Impregna přebírá Prefa.
Současné kolejiště je tam dost jednoduché. Skládá se ze tří kolejí a jedné kolejové spojky. Na vlečce nejprve posunovala M131.1396. Přestala jezdit cca v roce 1984. Pak stávala léta jako vrak ve šturcu. Likvidována byla v roce 1992. Tehdejší vedení firmy nám nedovolilo z ní vytěžit potřebné díly pro naše vozidla. Německá lokomotiva V 60 na vlečce posunovala v 80.letech. Zálohou jí byla T211.1697 (701.697-5). Zatímco V60 začátkem 90.let z vlečky odchází, malá dvěstějedenácka zůstala.
Dále v Rosicích existovala kolej na složiště štěrkopísku. Jedná se o tu kolej, jejíž zbytek je stále zadlážděný mezi staniční budovou a skladištěm. Kolej zmizela při výstavbě nové silnice I/37 směrem na Hradec Králové. Místo na fotce prakticky vůbec neexistuje.

Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku