Vlečky v žst. Ostrava - Třebovice

Hlavní stránka > Drážní archeologie > Vlečky Třebovice

 

VLEČKY NA MAPĚ
1. Vlečka Masokombinát Martinov
2. Vlečka mlékárna a pekárna
Tyto dvě vlečky jsou součásti vleček bývalých Potravinářských závodů Martinov. Dnes je firma plná soukromých firem.
3. Vlečka do Dílen Dopravního Podniku Ostrava
4. Vlečka do nábytku
5. Vlečka Pórobeton

Stanice Ostrava - Třebovice



Díváme se směrem na Opavu. Všechny vlečky od rekonstrukce začínají na Svinovském zhlaví stanice Ostrava Třebovice. Úlně napravo je trať 321 (do roku 2008 č. 316). Vpravo je druhá staniční kolej. Rovně je bývalá třetí staniční kolej. Dneska to je jen kolej vleček 1-4. Vlevo je dnes kusá kolej ke skladu. Dříve kolej pokračovala až k vlečce číslo 4 a ještě se větvila na další kolej, která tam taky vedla. To znamená, že Třebovice měly pět kolejí ve své nejlepší slávě. Nyní pouze tři.

Dalších 13 fotografií najdete zde ve fotogalerii

(popisy fotografií jsou ve fotogaleri na stránce náhledů)

1.  + 2. Vlečky Masokombinát Martinov, pekárna a mlékárna

Když v roce 1960 byla započata stavba Potravinářských závodů Martinov, bylo potřeba vyvážet a dovážet zboží. A to právě po této vlečce. Roku 1963 se jako první část onoho komplexu uvedly do provozu mrazírny. Nemám žádné informace, odkdy byla vlečka v provozu. V roce 1997 byla vlečka zatopena, byl zatopen částečně i Potravinářský závod Martinov. Tím se pochopitelně snížil provoz na vlečce. V roce 2001 závod propustil 150 zaměstnanců. To mělo za následek snížení provozu na vlečce. V roce 2003 bylo z drůbežářského závodu PROMT (součást závodů) propuštěno 255 zaměstnanců. V roce 2006 byl ukončen provoz v jatkách. A tím i veškerý provoz na vlečkách do areálu. Rok 2014 prořezání vlečky do masokombinátu. V současnosti je vlečka opuštěná. Vlečka se dělí na dvě části. To si povíme u popisu fotek. Nafoceny jsou obě. Kupodivu se druhá část vlečky, tedy do masokombinátu prořezává. Že by chtěli obnovit provoz? Bylo by to super. A nyní se vrhneme na fotky:

Dalších 48 fotografií najdete zde ve fotogalerii

(popisy fotografií jsou ve fotogaleri na stránce náhledů)

Vlečka do Dílen Dopravního Podniku Ostrava

Vlečka do Dílen Dopravního Podniku Ostrava. Dnes EKOVA. Tohle je jediná vlečka, která je dodnes v provozu. Místy jsou vyměněny pražce a styky kolejí opraveny. Na vlečce je ale hodně slabý provoz. Vozily se tam karoserie tramvají, některé tramvaje z tama pryč a nějaké věci. Když je nějaké velké výročí, zavitá zde i historický osobní vlak. V minulosti zde byl Hurvnínek a v roce 2001, při oslavách 100 let elektrické dráhy v Ostravě, i parní vlak. Letos bude 120 let MHD v Ostravě, tak jsem zvědav, jestli se tam opět něco objeví.

Dalších 10 fotografií najdete zde ve fotogalerii

(popisy fotografií jsou ve fotogaleri na stránce náhledů)

Vlečka nábytek

Tuhle vlečku jsem také obdivoval od mladí. Důvod byl prostý. Vlečka vedla v hustém lese, byly na ní padlé stromy, byly na ní dvoumetrové kopřivy a buh ví co ještě. Měla betonové pražce a z jedné koleje se větvila hned na tři. A to na železných pražcích. Jojo, krása se na to dívat. Ale utrpení po ní jít. Tajně jsem doufal, že se obnoví, ba- prodlouží někde dále ale jistě, že se nic nestalo. Ale ta idea - parní vláček s lokomotivou řady 310 + několik vozů C řady, romantika. Nicméně, vlečka vedla přes Přírodní rezervaci Turkov a to byl asi její konec. V roce 2012 nastal zlom, vlečka byla odstraněna. Zajímavé je, že násep a pakty po lampách zůstaly. Když jsem si vlečku prošel krátce po vytrhaní, myslel jsem, že tam bude aspoň cyklostezka. Ale ani to není a v roce 2014 je z ní zase ta stejná pustina co byla před dvěma lety. Tak proč to sakra vytrhali?

Dalších 18 fotografií najdete zde ve fotogalerii

(popisy fotografií jsou ve fotogaleri na stránce náhledů)

5. Vlečka Pórobeton

Moje první seznámení s železnicí v době, kdy jsem byl malý kluk (asi před 12-14 lety) a už jsem byl celkem zaběhlý a nechodil nikam s mamkou nebo tak, tak jsem chodil s kamarádem, často po škole do Ostravy Třebovic k přejezdu koukat na vlaky. Před "hlavním" přejezdem na trati do Opavy je asi o 20 metrů dál přejezd vlečky dnešního Pórobetonu. Dneska tam vlaky nejezdí - i když jak jsem tam byl naposledy, prosinec 2013. Tak tam měli novou bránu a koleje byly prořezané. Avšak v areálu léta roku 2013 měli koleje vytrhané, je tam dobře vidět za zadu. Kdo ví, jestli vlečka ožije. Možnost tady je, dokonce i zahrádka Třebovického Mlýnu byla zmenšena. Po rekonstrukci této budovy (v minulosti to snad ani nebyl mlýn, ale sprostá bytovka), kde dvakrát hořelo, byla v roce 1997 brutálně zatopena nedalekou Opavou, se až k vlečce postavil plot zahrádky pro hosty.

Jak jsem byl malý synek, tak jsem na té vlečce viděl vlak asi jednou. A bylo to zajímavé. Jednou jsem udělal takový test -> dal větev na koleje a další den tam šel znovu. Větev byla přejetá. Nyní se vraťme do prosince 2013, kdy jsem vlečku prošel. Je celkem krátká.

Dalších 6 fotografií najdete zde ve fotogalerii

(popisy fotografií jsou ve fotogaleri na stránce náhledů)

Text a foto 2014 © R. Bederka

Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku