Trať 046 (Sadová -) Hněvčeves - Smiřice

Hlavní stránka > Archeologie  > Trať 046

Na této stránce: stav v únoru 2005 * poslední vlak * provoz * jízdní řády


Mapa trati (asi 80kB): Zastávka Račice je chybně nakreslená na místě nákladiště, ve skutečnosti je u přejezdu silnice na Hněvčeves.

Zastavený provoz - stav 26.2.2005

Několika snímky přibližujeme stav trati po čtvrt roce bez provozu. Zatím jsme nanašli žádné stopy po rozkrádání či masivním poškozování dráhy a zařízení kolem. Kromě toho, že u Trotiny bude zřejmě vypnuté přejezdové zařízení na silnici I/37 je trať nadále funkční.


Přejezd v Hořiněvsi a na
něm nahrnutý sníh na kolejích

Lehce zafoukaný oblouk
za Hořiněvsí

Budova bývalé stanice
Račice nad Trotinou

Předávací kolejiště vojenské
vlečky v Račicích

Kolejiště uvnitř vojenských
skladů v Račicích
 

 

Ukončení provozu na trati 046 - 10.12.2004


Před odjezdem na
odpolední spoje
ve Smiřicích

Kolega jednatel
za "klikama" M131.1133

U vojenské vlečky
v Račicích n. Trotinou

Nadjezd v obci Benátky

Vlak opouští nákladiště
Hořiněves směrem na
Smiřice

Odjezd ze zastávky
Sendražice

Den 10. prosinec 2004 byl posledním dnem, kdy na trati Smiřice - Sadová projel poslední vlak osobní dopravy. Doprava na této trati byla zahájena 25.3.1882, kdy dráha sloužila pro potřeby cukrovarů v Sadové a Smiřících. Osobní dopravu a dopravu nákladů provozovala SNVB.
Konec osmdesátých let 20. století znamenal velký zásah do provozu na lokálce. Původní konečná stanice Sadová byla přesunuta do nově postavené žst Hněvčeves. Původně zde byla pouze odbočka, krytá od roku 1935 mechanickými návěstidly. Ještě zhruba tři roky ze setrvačnosti jezdívaly vlaky do stanice Sadová. Po jejím zrušení již končily pouze v Hněvčevsi. Cukrovar ve Smiřicích dosloužil v roce 1994, zatímco ten v Sadové již před válkou. Od padesátých let je pak trať motorizována. Vystřídala se tu celá řada vozidel, zejména motorové vozy M242.0, M131.1, ale i M240.0 či M296.2. Po příchodu řady M152.0 (810) byla tato trať  poslední, na které depo H.Králové nasazovalo vozy M131.1 a to ještě v roce 1983. Mezi železničáři se ujalo pojmenování tratě "Magistrála".
Protože železničářům z DKV Česká Třebová nebylo lhostejné ukončení provozu na této dráze, využili podnět jednatele PSHŽD a ve spolupráci s naším spolkem a za pochopení OPŘ Pardubice, KC H.Kríálové a vedení DKV Č. Třebová nahradili odpolední spoje historickým motoráčkem M131.1133. Tento motorák tu jezdil naposledy v pravidelném provozu na přelomu let 1982-1983. Ačkoliv pořadatelé předpokládali spíše komorní zájem, navštívilo trať mnoho zájemců o železnici. Jednak z řad fotičů, ale také mnoho místních, jenž se přišli naposledy svézt. Motorový vůz tak jezdil velmi hojně obsazen na všech vlacích. Dle tvrzení jedné z cestujících tu prý nikdy tolik lidí vlakem nejelo. Úplně posledním vlakem jelo dle odhadu asi 60 cestujících.

Trať 046 - pravidelný provoz

Týden před ukončením provozu jsme trať navštívili a přinášíme zde dva záběry na motorák 809.552, který byl 3.12.2004 nasazen na odpolední spoje. První fotka je z Hořiněvsi, druhá pak z bývalé stanice Račice nad Trotinou. Mnoho informací o této trati najdete na http://046.wz.cz.

Jízdní řády

Poslední jízdní řád trati 046 (směr do Smiřic) - GVD 2004/2005

Jízdní řád směru Sadová - Smiřice z JŘ 1964/1965


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku